موسسه حقوقی حجتیان موسسه حقوقی حجتیان .

موسسه حقوقی حجتیان

قانون مهریه

قانون مهریه
قوانین مهریه

مهریه و نفقه حقوقی است که به طور تقریبی می توان بیان کرد که در جامعه کنونی ایران غیر قابل وصول شده است و برای گرفتن این حق مسلم باید تلاش بسیار داشت و زمان زیادی گذاشت تا به آن دست یافت. تا پایان مقاله با موسسه حقوقی حجتیان همراه باشید.

مهریه همانند سایر موارد مدنی و برای دفاع از حقوق خانواده دارای قوانین خاص خود است. برای اجرای آن باید با قانون مهریه آشنا بود و نسبت به آن آگاهی کامل داشت تا بتوان در مورد آن اقدام کرد. در اغلب موارد این کار را باید به وکلای حقوقی این (همان وکلای خانواده) که در این زمینه تخصص دارند، سپرد. با این کار می توانید خیال خود را از بابت این کار آسوده کنید و مطمئن باشید که از حق شما برای گرفتن مهریه دفاع خواهد شد.

برای آگهی بیشتر مطالعه مقاله  وظایف وکیل مدافع پیشنهاد می شود.

مهریه چیست؟

به میزان مبلغ، سکه، زمین، طلا یا هر مورد با ارزشی که در هنگام عقد نکاح دائمی یا موقت از طرف مرد، به عنوان هدیه به زن مشخص می شود، مهریه می گویند. در مهریه که به صورت رسمی در سند ازدواج قید شده است، مرد متعهد می شود که در هر زمان زن درخواست کند، باید آن را پرداخت کند.

دو نوع مهریه عندالمطالبه و عندالستطاعه است که هر کدام براساس قانون مهریه در هنگام اجرا با هم متفاوت است.

ممکن است مرد در هنگام درخواست زن، توانایی پرداخت آن را نداشته باشد، بنابراین در آن هنگام براساس قانون مهریه با آن برخورد خواهد شد. لازم به ذکر است که در اکثر موارد، مردها از پرداخت مهریه به خصوص در هنگام جدایی با وجود توانایی مالی، خودداری می کنند و اظهار می دارند که از توانایی مالی برخودار نیستند که در این موارد نیز حتما باید بررسی های قانونی صورت گیرد. اگر ثابت شود که برخلاف اظهار آنها، توانایی مالی داشته، باید بر اساس قانون مهریه، تمام مورد تعیین شده به عنوان مهریه به زن پرداخته شود.

برای آگهی بیشتر مطالعه مقاله علل افزایش روزانه پرونده های قضایی پیشنهاد می شود.

آشنایی با قانون مهریه

با توجه به اینکه مهریه یک زن چه چیزی است، قوانین مربوط به آن با یکدیگر تفاوت دارد. بنابراین هنگام تعیین مهریه و درخواست برای اجرای مهریه باید به این موارد نیز توجه ویژه داشت. هنگامی که مبلغ به عنوان مهریه تعیین می شود، براساس نرخ روز محاسبه می شود، این نوع مهریه هم از طریق دادگاه و هم اداره ثبت قابل اجرا و پیگیری است.

در ایران امروزی که بیشتر مهریه زنان سکه است، هنگام اجرای مهریه تعداد آن را مورد بررسی قرار می دهند، به این صورت که با توجه به قانون جدید فقط برای 110 سکه آن اجراییه از طریق دادگاه یا اداره ثبت صادر می شود و فقط برای این تعداد آن را ممنوع الخروج می کنند.

قانون مهریه ( وکیل طلاق ) در هنگام پرداخت آن، با توجه نوع مهریه عندالمطالبه و عندالستطاعه تفاوت بسیاری دارد، به این صورت که در مهریه عندالستطاعه امکان جلب و ممنوع خروج کردن همسر وجود ندارد. فقط برای اموالی که به نام وی ثبت شده است، می توان اقدام کرد، در غیر این صورت مهریه قابل وصول نخواهد بود.

در عقد نکاح موقت هنگامی در دفاتر ازدواج ثبت شود، از طریق دادگاه قابل پیگیری است؛ ولی چون سند رسمی محسوب نمی شود، نمی توان آن را از اداره ثبت اسناد پیگیری کرد.

در هنگام زندگی زناشویی نیز، زن می تواند برای پرداخت مهریه درخواست دهد، زیرا حق مسلم اوست؛ ولی با توجه به شرایط زندگی باید این کار انجام دهد و ممکن است به صلاح زندگی و فرزندان و خانواده او نباشد، هر چند که مرد توانایی مالی بالایی داشته باشد. برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید .


برچسب: موسسه حقوقی،وکیل طلاق،موسسه حقوقی حجتیان،قانون مهریه،طلاق،وکیل مدافع،وکیل خانم،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۴۶:۲۹ توسط:writer موضوع: نظرات (0)