موسسه حقوقی حجتیان موسسه حقوقی حجتیان .

موسسه حقوقی حجتیان

تعریف صلح عمری | شرایط و مزایای آن

قرارداد صلح عمری، عقدی است که در آن مالک، ملک خود را از طریق قراردادی به نام صلح و با ارائه مدارک لازم به دیگری واگذار می کند. مشروط بر اینکه تا زمانی که فرد مالک زنده است، مالک منافع مال خود باشد و پس از فوت او، صلح کامل می شود و طرف مقابل می تواند به غیر از ملک، مالک منفعت مال می شود. تعیین تکلیف ملک پس از فوت، پرداخت مالیات کمتر نسبت به سایر قراردادها و امکان بهره مندی مالک از ملک مستقر در زمان حیات خود، از مزایای صلح عمری محسوب می شود.

از آنجا که قرارداد صلح عمری باید به صورت قانونی انجام شود تا در آینده مشکلی برای طرفین قرارداد پیش نیاید، به همین دلیل بهتر است قبل از آن با یک وکیل آشنا به امور حقوقی املاک مشورت کنید.

صلح عمری چیست؟

صلح در معنای لغوی به معنی «سازش و آشتی» است که دو کاربرد مهم دارد. یک مورد اینکه در زمانی که افراد با یکدیگر اختلاف دارند، برای صلح، به توافق می رسند و یک توافق نامه امضا کرده و آشتی و سازش می کنند. یا اینکه با یکدیگر در مورد اختلافاتی که احتمال دارد در آینده به وجود آید، توافق می کنند. در حالت دوم، افراد به جای بستن انواع قراردادها، از قراردادهای مسالمت آمیز استفاده می کنند که فواید بسیار (مانند پرداخت مالیات اندک) برای آنها دارد.

در حالت دوم، صلح عمری وجود دارد که برای جلوگیری از اختلاف احتمالی در آینده بین افراد منعقد می شود. در همین راستا می توان بیان کرد که صلح عمری، قرارداد است که در آن مالک، حق مالکیت خود را از طریق عقدی به نام صلح به دیگری منتقل می کند. البته با شرط اینکه تا زمانی خود مالک زنده است، مالک منافع مال خود خواهد بود و تنها بعد از مرگ، فرد می تواند از آن استفاده کند.

مطلب پیشنهادی : بهترین وکیل ملکی در تهران

عقد صلح عمری چیست؟

یکی از محدودیت های وصیت نامه این است که هر شخص فقط تا ثلث اموال خود را می تواند وصیت کند و وصیت بیش از ثلث اموال بدون رضایت ورثه باطل است. اما گاهی برخی تمایل دارند قسمت زیادی از اموال خود را به یکی از ورثه خود وصیت کنند و در عین حال حتی پس از فوت نیز با خطر ابطال بیش از ثلث ترکه مواجه نمی شوند. راهکار قانونی در این زمینه صلح عمری است که این نوع قرارداد در هنگام نوشتن وصیت نامه بسیار کاربرد دارد.

درواقع می توان بیان کرد که عقد صلح عمری، قراردادی خاص با قواعد خاص است که در آن مالک ملک از طریق عقدی به نام صلح عمری، مالکیت مال خود را به دیگری منتقل می کند. اما این نوع قرارداد باید دارای شرایط خاص باشد که عبارت است از:

مالکیت کامل در زمان حیات: مالک شرط می کند تا زمانی که در قید حیات است، منفعت مال متعلق به او باشد، خود او از مال استفاده کند و طرف دیگر حق ندارد او را از مال خود محروم کند، برای مثال زمانی که خانه متعلق به او است، طرف مقابل نمی تواند مالک از خانه بیرون کند.

مالکیت کامل وارث بعد از فوت مالک: پس از فوت مالک، شرایط صلح عمری انجام می شود و وارث می تواند به صورت کامل از اموال و منافع آن استفاده کند.

برای مثال زمانی که زن خانه خود را از طریق یک قرارداد رسمی در قالب صلح عمری به فرزندش واگذار می کند. از آنجایی که ممکن است مادر به فرزند خود اطمینان 100 درصدی نداشته باشد و بترسد که فرزند قبل از مرگ، او را از خانه بیرون کند، در این قرارداد صلح عمری شرط می شود تا زمانی که زنده است منافع برای او خواهد بود و فرزند حق تصرف بر اموال را نخواهد داشت.

همچنین می تواند از منافع دارایی خود استفاده کند. در ضمن برای اینکه مشکل مالکیت فرزند، بعد از فوت مادر پیش نیاید، مقرر می دارد که پس از فوت او عین اموال و منافع آن به طور کامل در اختیار فرزند قرار گیرد.

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید .


برچسب: وکیل،وکیل ملکی،محبوبه حجتیان،موسسه حقوقی،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۲۵:۵۶ توسط:writer موضوع: نظرات (0)