موسسه حقوقي حجتيان موسسه حقوقي حجتيان .

موسسه حقوقي حجتيان

مسائل حقوقي انحصار وراثت

موسسه حقوقي حجتيان با ارائه خدمات براي مسائل حقوقي انحصار وراثت، تمام امور حقوقي مربوط به اين نوع پرونده ها را انجام مي دهد.

درباره پرونده هاي مسائل حقوقي انحصار وراثت مي توان بيان كرد كه داشتن يك وكيل انحصار وراثت با تجربه ضرورت دارد و از اهميت ويژه اي برخوردار است.

ارث چيست؟

در معناي لغوي ارث به معاني واگذاري ملك و ثروث فرد فوت شده به صورت حقيقي يا فرضي (افراد مفقودالاثر به هر علتي) به نزديكان درجه يك (فرزند، پدر و مادر، همسر)، درجه دو (خواهر، برادر و فرزندان آنها) و درجه سه (دايي، عمه، عمو و فرزندان آنها) است كه بعد از فوت فرد به آنها تعلق مي گيرد.

در هنگام واگذاري اموال و دارايي فرد متوفي، اگر افراد درجه يك وجود نداشتند، به نزديكان درجه دو و در نبود آنها به افراد درجه سه تعلق خواهد گرفت. همچنين در صورت نبود هيچ نوع وارثي، در دادگاه براي آن تصميم گيري خواهد شد و طبق نظر آنها اموال به دولت تعلق خواهد گرفت و وقف عام خواهد شد.

وارث كيست؟

به تمام افرادي كه بعد از مرگ فرد، مي توانند درباره اموال آن اظهارنظر كنند و از لحاظ حقوقي حقي در تملك اموال و دارايي فرد متوفقي دارند، وارث گفته مي شود.

همچنين با توجه به درجه نزديكي (نسبي يا سببي) به فرد فوت شده، ميزان ارث بر اساس آن محاسبه خواهد شد. البته در شرايط خاص ممكن است فرد از ارث محروم شود، مانند زماني كه خود متوفي در وصيت نامه ذكر كرده باشد فرزند يا شخص موردنظر از ارث محروم است (در اين مورد با توجه به شرايط با وجود وصيت نامه نيز وارث مي تواند نسبت به حق خود اقدام كند).

يا اينكه فرد وارث توسط وارث ديگر كشته شود براي مثال شخص درجه دو، فرد درجه يك را براي ارث بكشد، ديگر به آن فرد ارثي تعلق نخواهد گرفت و يا زماني كه براساس قانون ثابت شود، اموال فرد متوفي از اموال مردم يا بيت المال است، وارثان هيچ حقي درباره آن ندارد. در اين مورد براي تعلق گرفتن اموال و دارايي به وارثان، بايد مواردي كه فرد متوفي بدهكار است، پرداخت كنند تا بتواند مالك ارث خود شود.

موسسه حقوقي حجتيان به سرپرستي وكيل پايه يك دادگستري محبوبه حجتيان اداره مي شود كه تمام موارد مربوط به انحصار وراثت مسائل خانواده مانند مهريه، نفقه، اجرت المثل، طلاق، ملاقات فرزند، حضانت، ترك انفاق، تمكين و داوري در اين موسسه انجام مي شود.

چگونگي انحصار وراثت

با توجه به موارد ذكر شده، مي توان بيان كرد كه هر كدام از وارثان مي توان از ارث خود به ميزان سهمي كه براي آنها در قانون مشخص شده است، بهره مند شود.

بعد از مرگ متوفي، وارثان مي توانند بايد مرگ آن در اداره ثبت احوال، ثبت رايانه كنند. سپس با در دست داشتن مدارك خود و متوفي و گواهي مرگ آن، به شوراي حل اختلاف مربوط به محله شخص فوت شده، مراجعه كنند و مراحل قانوني آن را انجام دهند يا اينكه از دفاتر خدمات الكترونيكي قضايي نسبت به انحصار وراثت اقدام كنند.

بعد از پرداخت هزينه دادرسي و آگهي آن در روزنامه هاي رسمي كشور، گواهي انحصار وراثت صادر مي شود و هر وارث بر اساس سهم خود، از ارث خود بهره مند مي شود. با توجه به بخشنامه جديد از ماليات بر ارث نيز معاف خواهد شد.

البته اين امكان نيز وجود دارد كه نام وارثي در گواهي انحصار وراثت ثبت نشده باشد، در اين صورت بايد از يك وكيل انحصار وراثت با تجربه كمك بگيرد تا او بتواند با بررسي مسائل حقوقي مربوط به ارث از حق اين فرد دفاع كند.

سهم بندي ارث براساس درجه بندي

ميزان سهم افراد با توجه به درجه نزديكي آنها به متوفي مشخص مي شود، در ادامه به بررسي برخي از آنها پرداخته شده است.

 ارث همسر

در صورت مرگ همسر، اگر زن داراي فرزند باشد، يك چهارم از تمام اموال مرد، به او تعلق خواهد گرفت؛ ولي اگر فرزندي از همسر خود نداشته باشد، يك هشتم از تمام دارايي آن، به زن به عنوان ارث خواهد رسيد.

ارث فرزند فوت شده

مطابق با قانون، اگر فرزندي قبل از پدر خود فوت كند، ارثي به خانواده آن، از سوي پدربزرگ (جد آنها) نخواهد رسيد. درواقع مي توان بيان كرد كه اگر فرزندي قبل از پدر خود فوت كند، در صورت داشتن ارث پدري، اموالي به فرزندان و خانواده آنها تعلق نخواهد گرفت.

البته تنها در زماني كه هيچ وارثي براي پدربزرگ وجود نداشته باشد، اين ارث در شرايط خاص به نوه هاي تعلق خواهد گرفت.


برچسب: وكيل پايه يك دادگستري،موسسه حقوقي حجتيان،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۴۵:۴۶ توسط:writer موضوع: نظرات (0)

تغيير مشخصات شناسنامه

شناسنامه از سوي مراجع قانوني صادر شده و تحت عنوان يك سند رسمي شناخته مي شود. بنابراين اصلاح يا تغيير مشخصات شناسنامه (نام خانوادگي، نام، محل تولد، سن) بايد تحت نظارت مراجع قانوني و با حكم آنها صورت گيرد. اين كار مطابق با تنظيم دادخواست از سوي متقاضي و تقديم آن به دادگاه يا اداره ثبت احوال امكان پذير است.

شناسنامه چيست؟

به مدرك هويتي هر شخص كه در هنگام تولد از سوي سازمان ثبت احوال براي او صادر مي شود، شناسنامه مي گويند. به اين صورت كه از زمان تولد تا زمان مرگ براساس اين سند رسمي هويت فرد شناخته خواهد شد.

در هنگام تولد مشخصات فردي مانند نام، نام خانوادگي، محل تولد و تاريخ تولد در شناسنامه ثبت مي شود؛ ولي فرد مي تواند در آينده نسبت به اصلاح يا تغيير مشخصات آن اقدام كند، البته شرايط خاص خود را مي طلبد. همچنين مدارك قانوني مبني بر اصلاح يا تغيير آن بايد وجود داشته باشد تا براساس آن قانون درباره تغيير يا اصلاح آن تصميم‌گيري كند.

چگونگي اصلاح يا تغيير مشخصات شناسنامه

ممكن است افراد مختلف نسبت به اصلاح يا تغيير مشخصات شناسنامه خود اقدام كنند، اين افراد براي تغيير نام، نام خانوادگي، محل تولد و تاريخ تولد (سن) درخواست هاي مختلف دارند. در همين راستا مي توان بيان كرد كه براي هر كدام از تغيير و اصلاحات بايد قانون مربوط به آن رعايت شود. همچنين بايد شرايط و ويژگي ها لازم براي اصلاح يا تغيير مشخصات شناسنامه وجود داشته باشد، در غير اين صورت مراجع قانوني با درخواست شما موافقت نخواهد كرد.

براي آگاهي بيشتر مطالعه مقاله مشاوره حقوقي رايگان پيشنهاد مي شود.

 

1- تغيير يا اصلاح نام

  • نام هاي دو كلمه اي
  • نام هاي بدون معني و نامتناسب با جنس
  • حذف نام هاي نامتعارف
  • اصلاح اشتباهات املايي
  • تشابه نام با ديگر افراد خانواده
  • تغيير نام از عربي به فارسي
  • تغيير جنسيت
  • و…

به جز مواردي كه بيان شد، ممكن است فردي به نام خود علاقه اي نداشته باشد و به طور كلي بخواهد نام خود را تغيير دهد، اين فرد مي تواند براي اين كار اقدام كند، البته لازم به ذكر است اگر بخواهيد نام مذهبي خود را تغيير دهيد، تغيير آن بسيار سخت است، در اغلب موارد با آن مخالفت مي شود و مراحل سخت تري را بايد طي كرد.

براي تغيير يا اصلاح نام كوچك، افراد بالاي 18 سال با در داشتن اصل شناسنامه و كپي آن مي توانند با مراجعه به ثبت احوال منطقه خود نسبت به تغيير يا اصلاح آن اقدام كنند و راهنمايي هاي لازم را كسب كند. البته گاهي براي تغيير يا اصلاح نام كوچك بايد به دادگاه مراجعه كند و از طريق دادگاه نسبت به تغيير آن تصميم گيري صورت گيرد. براي افراد زير 18 سال نيز بايد با سرپرست آنها براي تغيير يا اصلاح نام كوچك به مراكز ذي ربط مراجعه كرد.

2- تغيير يا اصلاح نام خانوادگي

  • بدون معني و نامتعارف
  • دو يا چند كلمه اي (نام شهر يا روستا انتهاي نام خانوادگي باشد)
  • تركيب با مشاغل (به جز نام خانوادگي در انتهاي نام شغل باشد)
  • نام ايل يا طايفه
  • و…

در صورت داشتن شرايط و موافقت ثبت احوال، افراد بالاي 18 سال با در داشتن اصل شناسنامه و كپي آن مي توانند با مراجعه به دادگاه نسبت به تغيير يا اصلاح آن اقدام كنند و با ارائه نامه دادگاه به سازمان ثبت احوال، تغيير يا اصلاحات آن صورت خواهد گرفت.

براي آگاهي بيشتر مطالعه مقاله وكيل پايه يك دادگستري پيشنهاد مي شود.

ادامه مطلب تغييرات در شناسنامه


برچسب: وكيل پايه يك دادگستري،تغييرات در شناسنامه،موسسه حقوقي حجتيان،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۲۲:۰۱ توسط:writer موضوع: نظرات (0)

طلاق غيابي

چگونه بدون دردسر از همسرم  غيابي طلاق بگيرم؟

در مورد درخواست طلاق غيابي از همسر، قبل از هر چيز بايد بدانيم طلاق غيابي چيست و چه شرايطي دارد.

هنگامي كه برعليه يكي از زوجين دادخواست صادر شود، ولي او يا وكيل ايشان در جلسه دادگاه حضور پيدا نكند يا اينكه در ساير جلسه هاي كه از سوي دادگاه مشخص شده است، براي دفاع از خود يا موكل خود حاضر نشود و مدارك مستندي براي اثبات حقانيت خود ارائه ندهد، دادگاه خانواده مي تواند به صورت غيابي حكم طلاق را صادر كند.

بعد از ابلاغ حكم، زوج يا زوجه متهم مي تواند نسبت به آن در مدت 20 روز واخواهي را انجام دهد، ولي اگر در اين مهلت نيز هيچ دفاعي از خود نداشته باشد، حكم قطعي از سوي قاضي صادر خواهد شد و بدون هيچ تاملي لازم اجرا خواهد بود. 

البته اين موارد حقوقي مربوط به تمام دعاوي است كه در دادگاه هاي مختلف به آنها رسيدگي مي شود. به صورتي كه هر گاه كسي كه برعليه آن دادخواستي تنظيم شده باشد، در جلسات دادگاه حضور پيدا نكند و لايحه به عنوان دفاعيه ارائه ندهد، دادگاه مربوط به آن پرونده مي تواند در غياب وي حكم صادر كند و در صورت عدم اعتراض خوانده، حكم نهايي صادر و لازم اجرا خواهد بود.

محبوبه حجتيان وكيل پايه يك دادگستري تمام موارد مربوط به مسائل خانواده مانند مهريه، نفقه، اجرت المثل، طلاق، ملاقات فرزند، حضانت، ترك انفاق، تمكين و داوري را انجام مي دهد.

همچنين در زمينه هاي مختلف مانند موارد ملكي، قرارداد، وكيل خانواده ، كيفري و امور مهاجرت تعداد قابل توجهي از پرونده هاي قضايي را وكالت كرده و موجب به نتيجه رساندن پرونده هاي مختلف و ايجاد كاركرد كاملا تخصصي در اين عرصه شده است.

پيشنهاد مي كنيم مقاله طلاق توافقي را مطالعه كنيد.

درخواست طلاق غيابي چيست؟

از آنجا كه طلاق انواع مختلفي مانند طلاق توافقي و طلاق يك طرفه دارد، طلاق غيابي جزيي از طلاق يك طرفه محسوب مي شود.

درواقع مي توان بيان كرد زماني كه مكان زندگي مرد يا زن مشخص نباشد و به نوعي مفقود باشد، هر دو مي توانند بدون حضور ديگر درخواست طلاق غيابي داشته باشند. در اين نوع طلاق، براي مرد از لحاظ قانوني بدون هيچ دليل و تنها براساس مفقود بودن زن امكان پذير است، اما براي زن بايد دلايلي ارائه و مدت زمان غيب براي دادگاه مشخص شود.

هنگامي كه زوجين در جلسات دادگاه حاضر نشوند، قاضي بدون حضور آنها حكم خود را صادر خواهد كرد.

لازم به ذكر است كه در طلاق غيابي در هنگام درخواست از سوي زن، اگر اموالي به نام مرد باشد، زن مي تواند مهريه و نفقه خود را به طور كامل دريافت كند.

در مورد طلاق غيابي از آن جهت كه ممكن است دادخواست از سوي مرد (زوج) يا زن (زوجه) ارائه شود، موارد حقوقي آن با يكديگر متفاوت است، در ادامه به بررسي طلاق غيابي زن و مرد پرداخته شده است. 

براي خواندن ادامه مطلب كليك كنيد .


برچسب: وكيل خانواده،وكيل طلاق،طلاق غيابي،محبوبه حجتيان،موسسه حقوقي،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۵۶:۳۹ توسط:writer موضوع: نظرات (0)

مطالبه نفقه

هنگامي كه مرد از پرداخت نفقه به همسر و فرزندان خود امتناع كند، زن مي تواند براي مطالبه نفقه خود دادخواست تنظيم كند.

طبق قانون ازدواج، بعد از جاري شدن خطبه عقد نكاح و ثبت آن در دفاتر رسمي، مرد موظف است كه تمام هزينه همسر خود را پرداخت كند، به اين مورد نفقه گفته مي شود. البته در عقد موقت براي زن نفقه اي در نظر گرفته نشده است، مگر اينكه در هنگام انجام اين كار، مرد تعهد كرده باشد كه تمام هزينه زن را پرداخت كند.

براي آگاهي بيشتر مطالعه مقاله طلاق توافقي پيشنهاد مي شود.

نفقه چيست؟

نفقه شامل مواردي مانند خوراك، پوشاك، مسكن و هزينه هاي درماني است. همچنين داشتن خدمتكار به خصوص اگر زن در خانه پدري خدمتكار داشته باشد يا به علت مريضي توانايي انجام كار در منزل را نداشته باشد.

البته تمام اين موارد به صورت مثال ذكر شده است، درواقع مي توان بيان كرد كه مرد موظف است تمام نيازهاي متعارف زن را براساس شأن آن برآورده كند، حتي اگر زن از خود درآمدي داشته باشد، مرد بايد هزينه هاي زندگي زن و فرزند خود را پرداخت و براي آسايش آنها تلاش كند؛ زيرا مسئوليت اصلي زندگي براي تامين نيازهاي خانواده برعهده مرد است.

همچنين بايد بيان كرد كه در هر صورت پرداخت نفقه بر عهده مرد است، به اين معنا كه حتي اگر مرد از لحاظ مالي توانايي نداشته باشد، بايد تلاش كند كه بتواند هزينه زندگي زن را پرداخت كند. درواقع اين طور نيست كه فقط مرد پولدار وظيفه دارد كه نفقه زن را پرداخت كند، مرد در هر وضعيت مالي قرار داشته باشد، موظف است كه نفقه زن را پرداخت كند.

البته لازم به ذكر است كه پرداخت نفقه شرايط ويژه اي دارد، براي مثال هنگامي كه گفته مي شود هزينه هاي بيماري زن بايد از سوي مرد پرداخت شود، منظور اين است بيماري هاي متعارف بوده و بيماري هاي غيرقابل درمان را شامل نمي شود.

همچنين در دوران عقد قبل از شروع زندگي مشترك شرايط پرداخت نفقه تفاوت دارد و با توجه به وضعيت زندگي افراد مشخص مي شود، به اين صورت كه اگر مرد تعهد كرده باشد در زمان مشخص زندگي مشترك خود را شروع كند، نفقه برعهده مرد نخواهد بود. اما اگر زماني مشخص نشده باشد و تلاشي هم براي تشكيل زندگي از سوي مرد صورت نگيرد و زن به صورت بلاتكليف در خانه پدر باشد، مي تواند از طريق وكيل طلاق نسبت به مطالبه نفقه اقدام كند. 

محبوبه حجتيان ، وكيل پايه دادگستري در زمينه هاي مختلف حقوقي مانند طلاق غيابي، طلاق توافقي، مهريه، نفقه، اجرت المثل و ساير موارد مربوط به خانواده تعداد قابل توجهي از پرونده هاي قضايي را وكالت كرده است. در همين راستا موجب به نتيجه رساندن پرونده هاي مختلف و ايجاد كاركرد كاملا تخصصي در اين عرصه شده است.

براي خواندن ادامه مطلب كليك كنيد .


برچسب: نفقه چيست،مطالبه نفقه،نفقه،محبوبه حجتيان،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۱۸:۲۹ توسط:writer موضوع: نظرات (0)